Szlak na Przełęcz Okraj Tabaczaną Ścieżką

• Dla dorosłych
  • Dla seniorów
Opis

Trasa: Karpacz Biały Jar PKS (ok. 710 m n.p.m.) - most na Łomniczce (ok. 660 m n.p.m.) - Wilcza Poręba - Szeroki Most - Budniki - Przełęcz Okraj - Pomezni Boudy (Czeska Republika) - Smrčinná stráň (ok. 1200 m n.p.m.) - Sowia Przełęcz - Szeroki Most - Karpacz Biały Jar PKS.

Szlaki: zielony, czerwony, czarny, zielony. / Czas przejścia: tam - około 5,30-6,00 godz.; z powrotem - około 5,30-6,00 godz. / Różnica poziomów: 540 metry. / Punkty GOT: 29/29 punktów

Karpacz Biały Jar to rondo z węzłem szlaków turystycznych nad rzeką Łomnicą. Za nią jest już Karpacz Górny (d. Bierutowice).

Przechodzimy na drugą stronę ulicy Gimnazjalnej i kierujemy się do góry szlakiem zielonym. Po chwili mijamy z lewej strony korty tenisowe, a następnie idziemy w dół mijając ładne wille z pocz. XX wieku. Wkrótce dochodzimy do Zespołu Szkół Licealnych i Mistrzostwa Sportowego.

Schodzimy szlakiem zielonym obo kschroniska PTSM „Liczyrzepa”, następnie przecinamy dwa mostki na dopływach Łomnicy i wspinamy się do góry ul. Leśną. Teraz przejście po terenach bardzo malowniczych, niewiele zmienionych się od pocz. XX wieku. Po przejściu przez najniższy punkt naszej wycieczki – most na Łomniczce ok. 660m, docieramy do Wilczej Poręby, w której na drodze asfaltowej skręcamy w prawo.

Po opuszczeniu ostatnich zabudowań skręcamy w lewo, a po przekroczeniu Szerokiego Mostu na Płomnicy wspinamy się łagodnie szlakiem zielonym do dawnej wioski Budniki.

Budniki to śródleśna polana położona w dolinie Maliny, na północnym zboczu Kowarskiego Grzbietu. Życie bez słońca nie było łatwe, a śnieg tutaj leżał dłużej, niż w innych sąsiednich osadach. W tutejszej szkole /tj. w Wilczej Porębie/ świętowano pożegnanie słońca, a po 17 tygodniach radośnie witano jego powrót. W czasie wojny trzydziestoletniej powstało wysoko w górach wiele osad, będących miejscem schronienia okolicznych mieszkańców. Do II wojny światowej istniało tutaj schronisko turystyczne Forstbaude i ok.12 zamieszkałych domów. Przed 1945 rokiem, była to piękna widokowa polana, która niestety teraz nie przypomina swojej świetności. Prowadzone w latach pięćdziesiątych poszukiwania rudy uranu doprowadziły do upadku osady. Pozostały hałdy, sztolnie i czasem widoczne przy szlaku ślady zabudowań.

Podchodzimy stromo szlakiem zielonym, mijając w górnej części dawnej osady miejsce po dawnym schronisku. Od Budnik idziemy 3 kilometrową Tabaczaną Ścieżką, nazwaną tak od szmuglowania tabaki ze strony austriackiej. Na tym odcinku szlaku możemy spotkać tablice związane z Kowarskimi Trasami Narciarstwa Biegowego. Wkrótce dochodzimy do Przełęczy Okraj 1046 m.

Wracamy szlakiem szlakiem czerwonym w kierunku Sowiej Przełęczy. Szlak ten ma dwa oddzielne ok. 200 metrowe odcinki, łączące się po stronie czeskiej. Możemy wybrać wariant czeski. Po przejściu obok dawnego budynku placówki granicznej, skręcamy w prawo, tuż za pierwszym czeskim budynkiem Hotelu Pomezni Bouda. Dalej szlakiem czerwonym biegnącym całkowicie po czeskiej stronie, mijając Smrčinną stráň ok. 1200 m, docieramy aż do Sowiej Przełęczy. Sowia Przełęcz położona na wys. 1146 m jest głęboko wcięta między Grzbiet Kowarski, a Grzbiet Czarny, do którego należy również Śnieżka. Powyżej Sowiej Przełęczy w kierunku Czarnej Kopy znajduje się czeskie schronisko Jelenka.

Teraz schodzimy szlakiem czarnym do Sowiej Doliny uważanej przez wielu za najładniejszą w Karkonoszach. W średniowieczu wydobywano tu złoto i kamienie szlachetne wzmiankowane w XV - wiecznej Księdze Walońskiej. Wiek XVIII i XIX przyniósł wydobycie początkowo granatów, a potem rud miedzi i ołowiu.

Po dotarciu do Szerokiego Mostu na Płomnicy skręcamy w lewo szlakiem zielonym odwrotnie do kierunku z przed kilku godzin. Po dłuższej chwili docieramy do ronda Karpacz Biały Jar.