Szlak Doliną Łomniczki do Domu Śląskiego

• Dla dorosłych
  • Dla seniorów
Opis

Trasa: Karpacz Stacja Kolejowa (535 m n.p.m.) - Wilcza Poręba - schronisko PTTK „Nad Łomniczką” - Równia pod Śnieżką /schronisko Dom Śląski (1400 m n.p.m.).

Szlaki: żółty, czerwony / Czas przejścia: tam - ok. 2,30-2,45 godz.; z powrotem - ok. 1,45-2,00 godz. / Różnica poziomów: 865 metry / Punkty GOT: 14/8 punktów.

Szlakiem żółtym z dworca kolejowego w Karpaczu podchodzimy do góry do ul. Konstytucji 3 Maja. Po prawej stronie dom nr 37 w którym mieszkał i zmarł w 1884 roku ostatni laborant, zielarz Karpacza, August Zöbfel. Na rozwidleniu dróg poniżej kościoła skręcamy w lewo ulicą Obrońców Pokoju, a po przejściu mostu na Łomniczce idziemy w prawo wąską ścieżką wzdłuż rzeki. Pierwsze zabudowania na tym terenie to część starej zabudowy Wilczej Poręby z przełomu XIX/XX.

Z drogi asfaltowej schodzimyw dół przekraczając rzekę Łomniczkę, aby na najbliższej polanie skręcić w lewo obok zabudowania Stacji Ekologicznej Uniwersytetu Wrocławskiego. W tej chwili wchodzimy do strefy chronionej Karkonoskiego Parku Narodowego.

Lasem, wzdłuż rzeki (trzeba uważać, aby nie zboczyć ze szlaku) dochodzimy do dogodnego miejsca na odpoczynek przy Betonowym Moście (ok. 765 m n.p.m.). Idziemy w górę Łomniczki szlakiem żółtym (zimą jest tu ślisko),który coraz mocniej prowadzi w górę. Wkrótce dochodzimy do szlaku czerwonego, na którym znajduje się schronisko PTTK „Nad Łomniczką” 1002 m n.p.m.

(Uwaga – omawiany od tej pory fragment szlaku jest zamknięty w okresie zimowym i wczesnowiosennym). Idziemy w górę szlakiem czerwonym i po chwili po prawej stronie widzimy ślady spływów gruzowych powstałych w 1994 roku, a najdłuższy ok. 400 metrowy dotarł do szlaku. Obecnie, aby zapobiec dalszym spływom w podczas opadów, wykonano liczne poprzeczne drewniane zabezpieczenia. Idąc dalej w górę dochodzimydo mostku na Łomniczce.

Przechodzimy mostkiem ciąg kaskad o długości ok. 300 m nazywanych wodospadami Łomniczki. Idąc dalej ukazuje nam się wielkość Kotła Łomniczki i cały jego majestat. Szlak od tej pory trawersuje Śnieżkę.

Po chwili dochodzimy do Symbolicznego Cmentarzyka Ofiar Gór założonego w 1986 roku. Na skale umieszczono tablice pamiątkowe wspominające ludzi związanych z Karkonoszami, a którzy już odeszli. „Martwym ku pamięci – żywym ku przestrodze”. Powyżej stoi krzyż metalowy przymocowany do skały. „Żyli w górach - w górach pozostali”. Dwukrotnie w ciągu roku, w przeddzień Wszystkich Świętych i w dniu Św. Wawrzyńca, odbywa się tu nabożeństwo za dusze zmarłych.

Do schroniska Dom Śląski docieramy w kilka minut stromym odcinkiem szlaku.

Od schroniska możemy wejść na Śnieżkę czerwonym szlakiem, ale trasa, którą przeszliśmy w wycieczce nr 1 była męcząca. Przejście na Śnieżkę Drogą Jubileuszową (niebieskim szlakiem) to ok. 30 minut , ale aż 208 metrów przewyższenia od Przełęczy pod Śnieżką.